Leren door te reizen - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Jeroen Penders - WaarBenJij.nu Leren door te reizen - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Jeroen Penders - WaarBenJij.nu

Leren door te reizen

Door: Jeroen Penders

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

29 November 2015 | Mexico, Cancún

Om 04.00 van huis weggereden naar Schiphol samen met moeders vaders en zusterlief. Om 05.00 op Schiphol aangekomen en daar te horen dat ons vliegtuig uit Miami 2 uur en 45 minuten vertraging heeft opgelopen. Dat was dus extra wachten.

Na ruim 10 uur vliegen en een paar uurtjes slapen in een super mooi vliegtuig aangekomen op het soort van primitieve vliegveld van Varadero met maar liefst 2 landingsbanen. Door de paspoortcontrole en met een transferbus naar hotel Tuxpan. Ingecheckt en de kamer opgezocht. Prima kamer, schoon en met uitzicht op het zwembad en de zee.

Het verblijf in het hotel was op basis van All Inclusive dus iedere dag een soort buffet voor het ontbijt en diner. Als lunch kon je ook naar het buffet maar wij hebben gebruik gemaakt van een prima hamburger op het strand. Wat drink je dan als je in Cuba bent? Juist, Mojito en Cuba Libre. Beiden drankjes veel gehad, was heerlijk!

We hebben uiteraard ook nog plaatsen bezocht en activiteiten gehad in Cuba. Het was niet alleen maar op het strand hangen.

Varadero.
Met een hop on hop off bus kan je voor 5 euro een dagkaart kopen en over het hele schiereiland rijden. We zijn bij Plaza America geweest. Dit is een soort winkelcentrum waar je heel goed je geld kwijt kan. Ook even door een Cubaanse supermarkt gelopen. Een zakje chips kost 10 euro!!

Aangezien je 's avonds ook wel eens wat anders wilt eten dan het buffet in het hotel zijn we weer met de hop on hop off bus naar Varadero downtown gegaan. Daar, bij een fondue restaurant Cubaanse kaasfondue gegeten. Dit was geen succes, het was een licht geel papje met de smaak van champignon ragout. Hierna naar het in Varadero beroemde Calle 62 gegaan. Dit is een salsa bar waar de locals en de toeristen samenkomen om te kijken naar een Cubaanse band onder het genot van een mojito en natuurlijk salsa dansen (ik als houten klaas keek wel even toe).

Havana.
Uiteraard moet je in Havana zijn geweest. Zo kon ik alvast zien waar ik de laatste dagen van Cuba terecht kon. In een bus met een Nederlands sprekende Cubaanse gids in 2.5 uur naar Havana gereden en daar als eerste een sigarenfabriek bezocht. Cuba staat natuurlijk bekend om de sigaren, rum en koffie. Hier zitten veel mensen in grote warme ruimtes de hele dag sigaren te rollen. In deze fabriek worden ongeveer 100.000 sigaren per dag gemaakt. Onder andere Cohiba, Romeo y Juliet en Urmann.

Met sigaren valt veel geld te verdienen. Om de sigaren los te kopen betaal je tussen de 10 en 23 euro per stuk. Een doosje Cohiba kost je daarom al snel 200 euro. Voor het kopen van sigaren moet je echter altijd naar een winkel van de staat gaan. Alles wat je op straat of in andere winkels koopt is troep. Je wordt op straat gelukkig bijna nooit aangesproken met de vraag of je sigaren wilt kopen (iedere 5 meter is er wel een Cubaan die je wilt oplichten met neppe sigaren).

Na het bezoek aan de fabriek met een oude Amerikaanse auto naar een restaurant aan het water gereden. Die Amerikaanse auto's zijn ook wel een dingetje in Cuba. Iedereen weet natuurlijk dat er van die auto's rondrijden. Nu had ik wel verwacht dat je redelijk wat van die auto's ziet rijden. Alleen je ziet eigenlijk niet anders. Het zijn of de Amerikaanse auto's of Russische troep. Van de Amerikaanse auto's is vaak alleen het onderstel en de carrosserie echt. De rest van de auto komt van iets anders. De motor is bijna nooit origineel. Al maakt dit voor het aangezicht niet uit.

Na de lunch met de bus naar old Havana gereden en daar een stadswandeling gemaakt. Havana is een aparte stad. Druk, verkeersregels zijn er niet, veel smog en je hebt het idee dat iedere Cubaan op straat je wilt oplichten.

Jeep Safari.
Het weer zag er niet heel goed uit en toen we in de bus zaten begon het met regenen. Bij de jeeps aangekomen was het droog. Het was een Suzuki Jimny 4wd met radio, elektrisch verstelbare buitenspiegels en airco. Voor Cubaanse begrippen een soort Range Rover. Wij hadden een Canadese vrouw erbij in de auto. Best wel een aardig mens, beetje apart. De eerste stop van de jeep safari was snorkelen bij een koraal riff. Zag er allemaal goed uit en redelijk wat visjes gezien. Op de weg naar de volgende stop begon het enorm te regenen wat eigenlijk de rest van de dag is doorgegaan. Deze keer gingen we zwemmen in een grot. Dus eerst de grot in gelopen en vervolgens in kraakhelder maar redelijk koud water wat gezwommen. Je kon helaas weinig zien want of er hing geen licht of dit was kapot. In Cuba is immers wel vaker wat kapot.

Na een stukje rijden aangekomen bij de bootjes. Hiermee een kleine 20 minuten over de rivier gevaren en een soort van optreden gezien van de dans die de natives vroeger uitvoerden. Weer achter het stuur gekropen en na een hele hobbelige en modderige rit aangekomen bij een boerderij in de binnenlanden van Cuba. Daar een lunch gehad en wat vrije tijd in het gebied. Het was een authentieke boerderij gebouwd voor toeristen. Het zag er allemaal iets te gelikt uit. Wel een hele mooie omgeving. Na een minuut rijden in de jeep weer gestopt omdat er natuurlijk ook weer geld verdiend moest worden. Bij dat tentje guarapo gedronken. Dat is het sap van suikerriet. Het smaakt een beetje naar melk met veel suiker en een beetje vanille.

Tijd voor 2 dagen Havana in een casa particulares. het is een soort hostel alleen dan bij mensen thuis. Hier zou dat een Bed & Breakfast heten. Aan de buitenkant zag je niet dat het een hostel is, het is een grote groen betonnen doos. Aangebeld en maar gevraagd of ik wel goed zat. Dat bleek gelukkig zo te zijn en dus naar boven gelopen waar inderdaad een heel groot dakterras met een soort van uitzicht over de straat is. Uiteraard duurde de kamer allemaal wat langer omdat ze nou eenmaal traag zijn in Cuba (mañana, mañana). Het echtpaar wat het hostel runt spreekt alleen Spaans. Mijn Spaans reikt helaas (nog) niet heel ver dus snapte ik ook bijna niets van het hele verhaal wat ze me vertelde. Het kwam er op neer dat ze de kamer nog moesten inrichten en schoonmaken. De vrouwelijke kant van het echtpaar heeft mij een beetje de stad uitgelegd, waar ongeveer alles zit en waar je een boodschap kan doen.

De kamer was toch klaar na 1.5 uur. Vrij primitief maar functioneel. Een bed, druppelend water in de vorm van een douche en een toilet. Je kan tijdens de behoefte op de wc ook meteen douchen. De airco is uiteraard kapot, gelukkig is er nog iets als arko (alle ramen kunnen open). Even de tas gedropt en maar op zoek gegaan naar wat te eten. Ze heeft mij uitgelegd hoe ik bij een goed restaurantje moest komen, snapte er wederom niks van en heb het restaurant dus ook nooit gevonden.

De volgende dag naar het centrum van Havana gelopen. Onderweg al van alles meegemaakt. Veel ronkende voertuigen waar dikke zwarte rookwolken uitkomen gezien en geroken. Ik val een beetje op als blanke reus dus wordt je constant aangesproken met amigo grande, want to buy cigars? (grote vriend, wil je sigaren kopen?)

Het centrum is anders dan de wijk waar het hostel zit. Het is er vrij schoon en er lopen veel toeristen. Een beetje door de stad gelopen een plek gezocht waar internet is. Deze plek heb ik helaas niet gevonden. In Cuba is weinig tot geen internet. Op zich is het wel lekker rustig maar je bent er in Nederland zo aangewend dat je het hebt dat het hier afkicken is. Ik had helaas nog wat geld nodig dus naar de bank om te pinnen. Daar aangekomen 10 minuten gewacht tot ik aan de beurt zou zijn, toen bleek dat ze dicht gingen, oftewel kom morgen maar weer terug. Op naar de volgende bank, na 20 minuten wachten naar binnen en daar te horen gekregen dat het systeem het niet doet. Op dat moment was ik redelijk klaar met dit primitieve en nog geen welvaart kennende land. Bij bank 3 naar 45 minuten wachten toch nog geld kunnen opnemen. Na het heerlijke avondeten (voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht en 2 mojito's voor maar 6 euro) terug naar het hostel gegaan en de tas weer ingepakt voor de reis naar Mexico.

Playa del Carmen.
Na een korte reis aangekomen op het vliegveld van Cancun in Mexico.
Jocelyn (bevriend geraakt tijdens erasmus in Kufstein) landde een uurtje later. Samen met haar en 2 vrienden naar Playa del Carmen gereden. 'S avonds echte Mexicaanse taco's gegeten. We zijn naar Aktun Chen geweest. dit is een cenote (dit is een ondergronds natuurlijk 'zwembad') daarbij was ook een soort dierentuin en een grot waar je doorheen kon lopen. De volgende dag naar Xcaret geweest. Dit is een waterpark, het enige met water was de zee en een ondergrondse rivier waarin je kon zwemmen. Verder heeft het een hele grote dierentuin. 'S avonds naar een show geweest in Xcaret over de geschiedenis van de maya's en kenmerken van de regio's in Mexico.

Na Playa del Carmen was het tijd voor Cancun. Daar aangekomen mijzelf eerst geïnstalleerd in het hostel. Vervolgens door downtown Cancun gelopen en ergens wat gegeten. De volgende dag heb ik in de middag Jocelyn weer uitgezwaaid. Zij moest helaas weer terug naar huis.

Ik heb vaak gehoord dat je door te reizen veel leert. Dit klopt aardig. Je leert wat over een land maar je leert ook wat over jezelf. Wat ik over mijzelf geleerd heb is dat ik niet de juiste persoon ben om te backpacken. De hostels vallen mij erg tegen en het 'leven' uit een tas vind ik ook niet heel erg prettig. Ik heb besloten om dit geen 7 maanden te gaan doen. Daarom heb ik daar de weloverwogen keuze gemaakt om de reis af te breken. Vervolgens heb ik een luxe suite en vlucht terug naar Nederland geboekt.

Tijdens de resterende dagen in Cancun heb ik nog een oude mayastad bezocht, hier veel oude gebouwen gezien en veel gehoord over de maya's en hoe die toen leefden. Aangezien ik met het hotel aan een lagune zat en daar regelmatig boten voorbij zag komen heb ik nog een 2.5 uur durende tocht met een speedboot gemaakt over de lagune langs alle hotels en door de mangroves van Cancun.

Het is jammer dat mij de reis zo tegenviel. Maar ik wil geen 7 maanden in hostels zitten waar ik het niet naar mijn zin heb. Ik heb besloten om in de komende jaren mijn reis af te maken door iedere keer een week of 2 / 3 naar een land te gaan en dan het land te bezichtigen.

Deze verkorte vakantie was al met al toch een hele leuke en mooie. Ik heb veel dingen gezien en ondernomen. Ik ben blij dat ik nu vanuit Apeldoorn dit verslag kan schrijven en terug kan denken aan de leuke tijd in Cuba en Mexico.